CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי

כל אדם צריך ליצור את המהות שלו: כשהוא משליך את עצמו אל העולם, סובל שם, נאבק שם – הוא גם מעצב את עצמו בהדרגה
ז'אן-פול סארטר

קהל יעד: בני נוער ומבוגרים

״כשאתה משנה את הצורה שבה אתה מסתכל על הדברים הדברים שאתה מסתכל עליהם משתנים״

הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי נועד להפחית מצוקה נפשית. הפחתה זו הוא מבסס על התנהגות (מערכת הפעולות והמנהגים היום – יומיים) ועל קוגניציה – מחשבות, תפיסות, אמונות והחלטות.

טיפולים אלו נוטים להיות מכווני מטרה ובעלי מטרות מדידות,ולנקוט הליכי טיפול שיטתיים המוגבלים בזמן.

הגישה הקוגניטיבית התנהגותית מאבחנת את הקושי הרגשי לפי קריטריונים מדידים ומגדירה את הצלחת הטיפול לפי השינוי החל בקריטריונים אלה, ולכן היא יעילה בכל מה שנוגע להצלחת טיפולים קצרי מועד בהפחתת מצוקות למיניהן. מכיוון שהגישה שמה דגש על התנהגות המטופל, על מחשבותיו ואמונותיו, היא הולמת את התפיסה שרואה במטופל שותף פעיל לתהליך הטיפול,הן מבחינת הבנת הבעיה ואופן פתרונה, הן מבחינת ניהול הטיפול השוטף.

הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מתבסס על תאוריות פסיכולוגיות מפורטות לגבי ההפרעה המדוברת, ולרוב מטרת הטיפול וההיגיון המנחים את הטיפול מוצגים למטופל התחילת התהליך, והדבר הופך אותו לשותף פעיל וגם מאפשר לו לבחון את הצלחת הטיפול.

הגישה הקוגניטיבית התנהגותית קשורה לשלושה זרמים פילוסופיים : האסכולה הסטואית,האמפריציזם והאקזיסטניאליזם. הגישה מדגישה את האוטונומיה של הפרט כקובע מהו עבורו רווחה פסיכולוגית. הרעיון שעומד מאחורי
גישה זו שטוב יעשה האדם הרוצה באושר אם יחפש את השינוי הפנימי ולא יתמקד בנסיבות חיצוניות או בתנהגותם של אחרים. מקומם של הרגשות בטיפול קוגניטיבי התנהגותי – הגישה הקוגניטיבית התנהגותית כמו גישות אחרות
רואה ברגשות מערכת חיונית המספקת לאדם מידע על משמעות המאורעות בחייו לגבי רווחתו וכן מערכת המאפשרת התארגנות לתגובה מהירה ומסתגל. רגשות ותחושות שליליים מפנים את תשומת הלב של האדם לנושאים החשובים לרווחתו. לכן מטרת הטיפול היא ללמד את המטופל לשים לב לרגשות ולתחושות שליליים, להתמודד איתם, לווסתם, ובה בשעה להינות מרגשות ותחושות חיוביים.

הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי שם דגש על שני מוקדים : הראשון הוא הבחנה בין תגובות רגשיות המגבילות את יכולת האדם להשיג את מטרותיו ,ובין רגשות המוסיפים ברק ומשמעות.
הגישה מציעה שהטיפול ישאף להפחית חוויות מהסוג הראשון אך לא מהסוג השני. כלומר בשעה שהתנהגות וקוגניציה הן אבני הבניין של שיטת הטיפול, רגשות הם גם האמצעי וגם המטרה של הטיפול בגישה הקוגניטיבית.

מה היתרונות של שיטת טיפול קוגניטיבית- התנהגותית?

לטיפול מספר יתרונות יחסיים שהופכים אותו אפקטיבי יותר מטיפול דינמי או שיטות טיפול פסיכולוגיות אחרות:

  • טיפול קצר מועד – בעוד טיפולים פסיכולוגים, כדוגמת טיפול פסיכואנליטי מסורתי, נוברים בעבר ובנבכי הנפש של המטופל ונמשכים, בדרך כלל, מספר שנים, טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול קצר מועד הנמשך כשלושה עד שישה חודשים (20-12 מפגשים) בלבד.
  • טיפול ממוקד ומכוון מטרה – הטיפול נבנה בהתאם לבעיה ממנה סובל המטופל ולפיכך CBT נחשב יעיל ביותר בטיפול בחרדות ופוביות לסוגיהן השונים.
  • טיפול בשורש הבעיה – על אף היותו קצר טווח, הטיפול אינו מתמקד בסימפטומים בלבד – המטפל מסייע למטופל לזהות את דפוסי המחשבה השליליים והחליפם כלומר, הטיפול מאתר ומסייע במיגור הגורמים לבעיה והסימפטומים הנלווים.
  • כלים פרקטיים – במהלך הטיפול מקבל המטופל כלים פרקטיים להתמודדות מעשית עם אותן מחשבות שליליות ודפוסי התנהגות מעוותים, שפגעו בו בעבר. כך לדוגמה, אם המטופל סובל מחרדה חברתית, הוא ילמד תרגילי הרפיה וטכניקות תרגול להתמודדות עם דפוסי החשיבה, שגורמים לו להימנע מאינטראקציה חברתית קונסטרוקטיבית. כמו כן, יקבל המטופל כלים להתמודדות בפועל עם סיטואציות חברתיות.
  • תוצאות ארוכות טווח – ההתמקדות בשורש הבעיה, הכלים היישומיים שהמטופל מקבל והטכניקות שמתרגל, יסייעו למטופל להתמודד בהצלחה עם סיטואציות או בעיות דומות בהן עלול להיתקל בעתיד.
    בנוסף, הישגי הטיפול יעניקו לו ביטחון עצמי, שיאפשר לו לשנות את דפוסי החשיבה וההתנהגות, גם בעתיד הרחוק יותר.
  • אקטיביות המטופל – בחלק ההתנהגותי של הטיפול נשלח המטופל הביתה עם "שיעורי בית"- מטלות שונות, אקטיביות או חשיבתיות, לביצוע בסביבתו הטבעית. עובדה זו מסייעת למטופל להפנים את הטיפול, לשנות את דפוסי החשיבה וההתנהגות, ליישם אותם הלכה למעשה בהתנהלותו היומיומית, ולהעריך במדויק את ההישגים שרכש.
  • שיטת טיפול מובנית – השיטה מבוססת על שלבים ברורים מראש, יש לה יעדים ברורים על ציר זמן מוגדר יחסית. כל זאת, כמובן, תחת בחינה מתמדת של ההשערות והיעדים, במטרה לוודא שהטיפול אכן מתנהל בכיוון ובקצב הנכונים.
  • ניתן למדידה ולכימות – יתרון בולט של טיפול CBT בהשוואה לטיפולים פסיכולוגים בכלל וטיפול דינאמי בפרט, הוא העובדה שניתן למדוד ולכמת את תוצאותיו. לדוגמה – בטיפול בחרדות ספציפיות חרדה ממעלית, מעכבישים וכו‘ אפשר לספור את הפעמים שהמטופל התמודד בפועל עם הסיטואציה המאיימת העז להיכנס למעלית, לגעת בעכביש וכו‘.



לקבלת מידע חייגו 052-3838-436 או השאירו פרטים ואתקשר