תקשורת מקרבת

כל אדם צריך ליצור את המהות שלו: כשהוא משליך את עצמו אל העולם, סובל שם, נאבק שם – הוא גם מעצב את עצמו בהדרגה
ז'אן-פול סארטר

מהי תקשורת מקרבת (NVC)? ידועה גם בשם תקשורת חומלת, שפת החיים.

תקשורת מקרבת דוגלת באחריות עצמית למה שאנחנו חווים בכל רגע נתון. היא מציעה מסגרת פשוטה אך יעילה להביא למודעות מה שאנחנו חושבים, אומרים, עושים ואיך אנחנו מקשיבים, כדי שנוכל להתחבר ולתקשר עם יותר בהירות וחמלה. במקום לשפוט, להאשים או לבקר אנו מתחילים בשטח משותף ניטרלי לחלוק את מה שחשוב לנו, ולהתחבר ברמה אמפתית עם אחרים על ידי כוונון למה שהם רוצים ומה חשוב להם. שילוב כלים ועקרונות בתקשורת מקרבת דורשת כוונה ותשומת לב, במיוחד כדי לפרוץ ולהפוך דרכי חשיבה ותקשורת רגילים לקשר עם חמלה.

בבסיס התקשורת המקרבת מונחת ההבנה שכל התנהגות אנושית נובעת מתוך צורך פנימי אשר מניע אותנו לפעולה. בניגוד לגישות דיכוטומיות לפיהן יש טוב ורע / בסדר ולא-בסדר / שכר ועונש, אשר עובדות על פתרון קונפליקטים ברמה ההתנהגותית, מדברת גישת התקשורת המקרבת על פתרון קונפליקטים תחילה על ידי זיהוי צרכים משותפים של שני הצדדים, ורק לאחר מכן מעבר לפתרונות. הרעיון הוא שבשלב זיהוי הצרכים אין מחלוקות, וכאשר נוצר חיבור אנושי היכולת לפתור את הקונפליקט ברמה ההתנהגותית גבוהה הרבה יותר. הגישה מושפעת מעקרונות האי-אלימות כפי שלומדו על ידי מהטמה גאנדי ומרטין לותר קינג, ומהגישות ההומניסטיות של קארל רוג'רס ומרטין בובר.

שימוש בפרקטיקות אלה במערכות היחסים והנסיבות היומיומיות שלנו יכול לעזור לנו להיות בהרמוניה עם הערכים שלנו ולפתוח את ליבנו לראות את האנושיות של כולם. שיטות אלה אינן קשורות לשינוי אנשים אחרים. הם עוסקים בשיתוף מה שנכון לנו וגילוי מה נכון לאחר. הכוונה בתהליך זה היא להגיע לאסטרטגיות שמתאימות לכולם.

  1. אמפתיה עצמית: מודעות עמוקה וחומלת לחוויה הפנימית של האדם.

לחוות אמפתיה עצמית, להזדהות ולהתחבר לתחושות גופך, רגשות / רגשות וצרכים / ערכים במצב מסוים, המטרה היא להחליף הרגלים ישנים של שיפוט, האשמה או ביקורת על עצמכם. נסו רגשות שונים וצריכים מילים עד שתגלה כאלו המהדהדות איתך. אתם עלול לחוות תחושת הרפיה מורגשת כאשר התחברת לגופכם, לתחושותיכם ולצרכים שלכם.

  1. אמפתיה לאחרים: האזנה בחמלה לרגשותיהם ולצרכיהם של אחרים.

הקשיבו עם כל הווייתכם ונוכחותכם; עם תשומת לבכם למה שאתם שומעים. הרפו את גופכם וקחו את הזמן שלכם. לנשום, להשהות ולסמוך על כל מה שעולה. אמרו לאדם את מה שאתם שומעים אותו אומר (הקשבה רפלקטיבית) מבלי להוסיף את מחשבותיכם, רעיונותיכם או פתרונותיכם. נחשו (בשקט או בקול רם) את הרגשות והצרכים של מישהו (מה שחשוב להם ביותר) במקום לבטא הרגלים ישנים שיש לכם לשפוט, לתקן או לבקר. שלבו את הניחושים שלכם בתוך שטף השיחה. הדובר לרוב יסכים עם ניחושים  או יבהיר ובכך יהיה לו חוויה של הבנה. כשאתם שומרים על קצב איטי, אתם עלולים לחוש שהאדם האחר הופך רגוע יותר ומחובר לעצמו. בשלב זה, לעתים קרובות הם מוכנים לעבור לאסטרטגיות, פעולות או בקשות. או שזה יכול להיות העיתוי שתביע את עצמיכם.

  1. ביטוי עצמי כנה: התבטאות אותנטית על ידי לקיחת אחריות על החוויה שלנו.

לעיתים קרובות אנו נמנעים מלשתף את הכנות שלנו עם מישהו מכיוון שאנו חוששים שנפגע בהם או נתפס כמי שמאשימים אותו. תהליך NVC מנחה אותנו לשתף:

  • מה אנו צופים
  • התחושות / התחושות שאנו חווים בגופנו
  • מה אנחנו רוצים או צריכים (מה אכפת לנו, מה חשוב לנו)
  • בקשה שאולי נצטרך לסייע במילוי צרכינו

ארבעה רכיבים של תקשורת מקרבת 

המודל היישומי של השיטה מתמקד בארבעה שלבים המסייעים הן להקשבה אמפטית והן לביטוי עצמי כן ובהיר. שימוש בתקשורת מקרבת מביא להנעת אנשים מתוך בחירה, אחריות ורצון (בא"ר) בשונה מתקשורת חוסמת המכילה  ביקורת, שיפוטים, הכללות, האשמות וניתוחים והמנסה להניע אנשים מתוך פחד, אשמה או בושה (פא"ב).

ארבעת השלבים עפ"י תקשורת מקרבת

התבוננות

מה ראיתי/שמעתי? מה בדיוק קרה? העובדות מ"עין המצלמה"

להבדיל מפרשנויות, הערכות, ניתוחים וכו'

רגשות

איך אני/אתה מרגישים כרגע?

להבדיל ממחשבות, שיפוטים וכו'

צרכים

מה אני/אתה צריכים כרגע?

להבדיל מדרכי פעולה למילוא צורך ("אסטרטגיות")

בקשות

בקשה מעצמי או מאחרים – ברורה, ספציפית, חיובית וברת ביצוע

להבדיל מדרישה, הוראה, הנחייה, ציווי, משאלה

תקשורת מקרבת בנויה מארבעה מרכיבים בסיסיים: תצפיות, תחושות, צרכים / ערכים ובקשות (המכונה OFNR). הם משמשים כאשר אנו מזדהים עם עצמינו ואחרים, או בשיתוף הביטוי העצמי הכנה שלנו.

ההבחנות העיקריות הבאות נעשות בעת תרגול של תקשורת מקרבת:

  1. התצפיות נבדלות מהערכות, שיפוטים, תוויות, ניתוחים, פרשנויות. השמיע הצהרות ניטרליות על מה שאתה / שומע / אובייקטיבית בפועל / אובייקטיבי; עובדות אובייקטיביות ללא פילטרים סובייקטיביים.
  2. הרגשות נבדלים מהתפיסות, "פעלים בקורבן". הביעו רגשות טהורים ו / או תחושות גוף במקום את מה שאתם חושבים / תופסים שמישהו עושה לכם. פעלים בקורבן הם מחשבות שהוסווו לתחושות המכילות לעתים קרובות האשמות, כגון: (אני מרגיש) נעלב, מותקף, מואשם, לא מוערך, לא מכובד, מתעלם או לא מובן.
  3. הצרכים / הערכים נבדלים מאסטרטגיות, האשמה, "צריך לחשוב." צרכים / ערכים נחשבים לאנרגיית החיים האוניברסלית שלנו, זו שמניעה ומקיימת אותנו. הם בלתי מוחשיים, ללא התייחסות לאנשים, פעולות או דברים ספציפיים.
  4. הבקשות נבדלות מדרישות המשתמשות בפחד, אשמה, בושה, מניפולציה או תגמול. הבקשות מתבצעות בהווה, והן פעולות ברות ביצוע, קונקרטיות, ספציפיות וחיוביות ("לעשות רוצה", ולא "לא רוצה").

שני סוגים של בקשות:

  • בקשות חיבור לשיקוף של מה שביטאת זה עתה, כדי לראות אם מה שאמרת נתקל במאזין שלך. לדוגמא: "היית אומר לי מה אתה שומע אותי אומר?" וגם, "מה אתה מרגיש לגבי מה שאמרתי כרגע?"
  • בקשות לפעולה / פיתרון לאסטרטגיות בכדי לענות על הצרכים: "האם היית מביא את המצרכים מהרכב? יכולתי להשתמש בעזרה כלשהי. ”

בעת הגשת בקשה, חשוב להיות מוכן לשמוע "לא". שאל את עצמך לפני שתגיש בקשה אם אתה קשור לתוצאה מסוימת או לפעולה מסוימת, כי אם כן, סביר להניח שבקשתך תהיה דרישה או ציפייה בתחפושת. (נושאי בריאות ובטיחות הם יוצאי הדופן).



לקבלת מידע חייגו 052-3838-436 או השאירו פרטים ואתקשר