שלושת המרכיבים של חמלה עצמית

1. חסד עצמי מול שיפוט עצמי.חמלה עצמית כרוכה בחום והבנה כלפי עצמנו כאשר אנו סובלים, נכשלים או מרגישים לא מספיקים, במקום להתעלם מכאבנו או להלקות עצמנו בביקורת עצמית. אנשים שחמלו על עצמם מכירים בכך שלהיות בלתי מושלמים, להיכשל ולחוות קשיים בחיים זה בלתי נמנע, ולכן הם נוטים להיות עדינים עם עצמם כאשר הם מתמודדים עם חוויות כואבות ולא להתרגז כאשר החיים נופלים מאידיאלים מוגדרים. אנשים לא תמיד יכולים להיות או להשיג בדיוק את מה שהם רוצים. כאשר מוכחשים מציאות זו או נלחמים בסבל גוברים בצורה של לחץ, תסכול וביקורת עצמית. כשמציאות זו מתקבלת באהדה וחביבות, נחוות שוויון נפש רגשי גדול יותר

  1. אנושיות משותפת לעומת בידוד.

תסכול על כך שלא יש דברים בדיוק כפי שאנחנו רוצים מלווה לעיתים קרובות בתחושה לא הגיונית אך חודרת של בידוד – כאילו "אני" היה האדם היחיד שסובל או טועה. עם זאת, כל בני האדם סובלים. עצם ההגדרה של להיות "אנושי" פירושה שאחד הוא בן תמותה, פגיע ולא מושלם. לפיכך, חמלה עצמית כוללת הכרה בכך שסבל וחוסר כשירות אישי הם חלק מההוויה האנושית המשותפת – דבר שכולנו עוברים במקום להיות משהו שקורה ל"אני "בלבד.

  1. Mindfulness לעומת זיהוי יתר.

חמלה עצמית מחייבת גם נקיטת גישה מאוזנת לרגשות השליליים שלנו כך שרגשות לא מודחקים ולא מוגזמים. עמדה שיוויונית זו נובעת מתהליך ההתייחסות לחוויות אישיות לאלו של אחרים הסובלים, ובכך מביאה את מצבנו לפרספקטיבה גדולה יותר. זה נובע גם מהנכונות להתבונן במחשבות ורגשות השליליים שלנו בפתיחות ובבהירות, כך שהם מוחזקים במודעות מודעת. מיינדפולנס הוא מצב נפשי שאינו שיפוטי וקולט, בו האדם מתבונן במחשבות ורגשות כפי שהם, מבלי לנסות לדכא או להכחיש אותם. איננו יכולים להתעלם מכאבנו ולחוש חמלה אליו באותו זמן. יחד עם זאת, התייחסות מחייבת אותנו שלא להיות "מזוהים יתר על המידה" עם מחשבות ורגשות, כך שנקלעים אליו ונסחפים מתגובתיות שלילית.



לקבלת מידע חייגו 052-3838-436 או השאירו פרטים ואתקשר