מתח: התמודדות עם מאמצי החיים

מתח: התמודדות עם מאמצי החיים

ההתמודדות כוללת בדרך כלל הסתגלות או סובלנות לאירועים או למציאויות שליליות תוך ניסיון לשמור על הדימוי העצמי החיובי שלך ואת שיווי המשקל הרגשי. ההתמודדות מתרחשת בהקשר של שינויים בחיים הנתפסים כמצבי לחץ. לחץ פסיכולוגי בדרך כלל קשור לשינויים בחיים השליליים, כמו אובדן עבודה או אדם אהוב. עם זאת, מכיוון שכל השינויים דורשים הסתגלות כלשהי, אפילו שינויים חיוביים, כמו להתחתן או להביא ילד לעולם, יכולים להיות מלחיצים.

שינויים הם מלחיצים מכיוון ששינויים מחייבים אותנו להסתגל ולהסתגל. התנסות בשינויים רבים מדי בפרק זמן קצר יוצרת לעיתים תפיסה שאיננו בשליטה על אירועים חשובים. תפיסה זו תורמת להערכה עצמית נמוכה ואף עשויה לתרום להתפתחות חרדה או דיכאון. במקרים מסוימים, מחלות גופניות עלולות להתפתח או להחריף כאשר יכולתו של אדם להסתגל לשינוי מוצפת על ידי שינוי רב מדי.

ההתמודדות כוללת התאמה לדרישות לא שגרתיות, או גורמי לחץ, ולכן היא דורשת התגייסות של מאמץ רב יותר ושימוש באנרגיה רבה יותר ממה שנדרש בשגרה היומית של החיים. גיוס ממושך של מאמץ יכול לתרום לרמות גבוהות של הורמונים הקשורים למתח ולהתמוטטות או מחלה גופנית.

מתחים הדורשים התמודדות עשויים להיות חריפים, כמו שינוי מגורים או הופעת בעיות זוגיות. מתחים מתרחשים גם הם בעלי משך זמן ארוך יותר, כמו כאבים כרוניים, מחלות כרוניות או בעיות כלכליות מתמשכות.

השפעתם של גורמי לחץ חריפים רבים המופיעים בפרק זמן קצר יחסית עשויה להיות מצטברת ועמוקה. לפיכך, האדם שחווה פרידה זוגית, מות הורה מזדקן ושינוי בעבודתו בפרק זמן קצר עשוי למצוא את עצמו נאבק להסתגל לשמירה על בריאותו הגופנית והרגשית.

מהן כמה אסטרטגיות התמודדות נפוצות?

כמה מנגנוני התמודדות נפוצים כוללים:

 

להנמיך את הציפיות שלך

מבקש מאחרים לעזור או לסייע לך

לקיחת אחריות על המצב

עיסוק בפתרון בעיות

קיום מערכות יחסים תומכות רגשית

שמירה על קור רוח רגשי או לחילופין הבעת רגשות מציקים

מאתגר אמונות שקודם לכן כבר אינן מסתגלות

מנסה ישירות לשנות את מקור הלחץ

הרחק את עצמך ממקור הלחץ

הצגת הבעיה בראייה דתית

מומחים מסכימים כי ההתמודדות היא תהליך ולא אירוע. לפיכך, אדם עשוי להחליף בין כמה מאסטרטגיות ההתמודדות שלעיל כדי להתמודד עם אירוע מלחיץ.

אנשים שונים זה מזה בסגנונות התמודדות או העדפות מסוימות לשימוש באסטרטגיות התמודדות מסוימות על פני אחרים. ההבדלים הללו בסגנונות ההתמודדות משקפים בדרך כלל את ההבדלים באישיות. נוקשות בהתמודדות נוטה פחות תוצאה רצויה מאשר גמישות בהתמודדות, או היכולת להתאים את אסטרטגיית ההתמודדות המתאימה ביותר לדרישות של מצבים שונים.

 

עם זאת יש לציין כי מצבים מסוימים הדורשים התמודדות עשויים לגרום לתגובות התמודדות דומות מצד רוב האנשים. לדוגמה, גורמי לחץ הקשורים לעבודה נוטים יותר לעורר אסטרטגיות לפתרון בעיות. מתחים הנתפסים כמשתנים לשינוי נוטים יותר לעורר אסטרטגיות לפתרון בעיות ואילו גורמי לחץ הנתפסים כבלתי משתנים נוטים יותר לגרום לאסטרטגיות לחיפוש תמיכה ואסטרטגיות ממוקדות רגש.

מה אנחנו יכולים לעשות כדי להגן על עצמנו מפני לחץ ולכן לשפר את סיכויינו להתמודד מוצלח? אולי האסטרטגיה החשובה ביותר היא לקיים קשרים תומכים רגשית עם אחרים. תחום מחקר נרחב מוכיח כי תמיכה רגשית מאגדת אנשים כנגד ההשפעה השלילית של לחץ.



לקבלת מידע חייגו 052-3838-436 או השאירו פרטים ואתקשר