כוחם של רגשות במיינדפולנס

כוחם של רגשות

תשומת לב לרגשות יכולה להיות מאתגרת לניווט. הם באים והולכים עם אותה ארעיות כמו גלים אך לעתים קרובות נושאים את אותו כוח גס כמו סערה בים. אנו יכולים למצוא את עצמנו המומים מהכוח שלהם, בין אם הרגשות שמגיעים הם בצורה של כעס, פחד, עצב, גועל, ציפייה, שמחה או כל תחושה אחרת. הנוף הרגשי שלנו כשהוא מוגבר יכול להיות עירוב מורכב של תחושות ותחושות רבות, שלעתים קרובות מסתכם בחוויה בלתי ניתנת לתיאור של אי נוחות ואי נוחות. בכור ההיתוך הזה של רגשות, אנחנו יכולים למצוא את עצמנו לא מסוגלים למצוא בהירות, שלווה ושקט.

המאבק הגדול ברגשות הוא לרוב לא הרגש הגולמי עצמו אלא הוא במידה רבה הסיפור המלווה אותו ומצב הרוח הנובע מכך. כמובן שתחושות גולמיות יכולות להיות מאתגרות מאוד לניווט כשלעצמן, אבל העיבוד הקוגניטיבי שלנו של אירועים שהובילו לרגש לא לוקח אותנו בדרך כלל מספיק עמוק כדי להזין את השורש של כל מה שמתעורר. כאשר מתעוררת תשומת לב לרגשות אנו עלולים להחליט באופן לא מודע שהם בלתי נסבלים – חזקים מדי – מכדי לשבת איתם, ולכן ננסה להתמודד איתם במגוון דרכים. אנו עשויים:

נדבר על עצמנו מזה, רציונל ותצדיק את הניסיון שלנו,

לסגת מהעולם החיצון וממערכות התמיכה,

להסיח את דעתנו עם פעילות או טכנולוגיה, או

להטביע ו/או להקהות את התחושות העולה עם מזון, שתייה או חומרים אחרים.

במקרים מסוימים, אנחנו כן צריכים לסגת ממצבים מסוימים כדי לראות דברים בצורה ברורה יותר, וברגעים מסוימים זה יכול להיות מועיל להפעיל את המתקנים הנפשיים שלנו כדי לעזור להבין את המצב בכללותו; עם זאת, לעתים קרובות יותר מאשר לא אנו חוזרים לדרכי ההוויה הרגילות הללו כדי להדחיק, להימנע או להסיח את דעתנו מהרגע הנוכחי. הבעיה במנגנוני ההגנה הללו היא שהם לא עוזרים לנו להתגבר על תחושת הסבל המלווה את התחושות הגולמיות שאנו חווים. כאשר אנו משלבים מיינדפולנס בנוף הרגשי שלנו, אנו מתחילים לפתח מערכת יחסים שונה לרגשות המאתגרים שעולים.

מיינדפולנס של רגשות – סימנים ומשמעויות

הסיפורים שאנו מספרים לעצמנו על אירועים קודמים המובילים לרגשות שעל הפרק יכולים בקלות להסתבך עם הרגש הגולמי עצמו. גם כאשר איננו מודעים באופן מודע למה שעובר דרכנו או אחר, ישנם מגוון סימנים שיכולים להודיע לנו על איזו תשומת לב של רגשות פועלת. ברגע שנבין אילו רגשות קיימים, נוכל להסתכל מקרוב יותר על מה שהם מסמלים. הנה כמה דוגמאות לאותות החזותיים שקיים רגש ומהי המשמעות הבסיסית.

כַּעַס

כשהוא מתבטא באופן מוחלט, הכעס יוצא כשאגה; עם זאת, לפעמים זה נשלט יותר. סימנים עדינים יותר כוללים קצה חד בקול, שפתיים מצומצמות, עיניים ממוקדות וגבות נמוכות.

החל מחוסר שביעות רצון לאתגרי גבולות ועד לאיום.

פַּחַד

פחד מופיע על הפנים כעיניים פעורות, שפתיים מתוחות וגבות מורמות. אנו עשויים לסגת פיזית מכל האיום אשר יהיה. סימנים אחרים כוללים צרחות, נשימה כבדה ומשיכת הראש.

נע בין דאגה קלה לפאניקה.

גועל

גועל מופיע חזותית כלשון בולטת, שפה עליונה מורמת וקמטים באף.

החל משאלה שמשהו יורחק ועד האמונה שמשהו לא בסדר או טמא מבחינה חברתית או מוסרית.

עֶצֶב

הרגש הזה מופיע כזעף, כלחיים מורמות, כגבות נמשכות כלפי מעלה וביחד, וכדמעות. קול רוטט ויבבות מלווים לעתים קרובות את הרגש.

רצון לנחמה או אמפתיה.

הֲנָאָה

חיוכים וקמטים מסביב לזוויות החיצוניות של העין הם הנפוצים ביותר. סימן של הקלה או צחוק הם רמזים שמיעתיים.

מהסתפקות ברגשות הנוכחיים ועד לעידוד של אינטראקציה חברתית.

היכרות עם הסימנים והמשמעויות הללו יכולה לעזור לנו לראות כל רגש באור חדש ולהבין את המשמעויות העמוקות יותר מאחוריהם. כאשר אנו משחררים את הסיפורים הקשורים לתחושה ומתבוננים יותר מקרוב במה מנסים להעביר וכיצד אנו מנסים להעביר זאת, נוכל לנהל את תשומת הלב שלנו לרגשות בצורה יעילה יותר.

פתיחה לרגשות בתשומת לב

תשומת לב לרגשות היא חלק מהחוויה האנושית. כשלעצמם הם לא טובים ולא רעים, כך שההתחשבות בהם אינה חייבת לגרור גינוי, שיפוט או דיכוי; למעשה, מודעות מודעת לרגשות שלנו היא בדיוק ההפך. פתיחה לרגשות שלנו בתשומת לב אפשרית רק ממקום של אהבה ללא תנאי. זהו תרגול מתמשך שמציע לנו נקודת תצפית חדשה ממנה ניתן להתייחס אחרת לזרימות האנרגטיות הללו.

כאשר מתעוררת תשומת לב לרגשות, שקול את ארבע הדרכים הללו להיפתח אליהם בתשומת לב.

  1. פנה לכיוון הרגש.

ישנה נטייה נפוצה להתרחק מרגשות קשים כשהם עולים. אמנם זה אולי שימש פעם כמנגנון הגנה יעיל, אבל אנחנו יכולים לעזור לעצמנו לעבור דרך הרגש בצורה יעילה יותר על ידי פנייה אליו. על ידי נטילת כמה נשימות עמוקות ופתיחת עצמנו בעדינות לכל מה שקיים, אנו מסוגלים לעבור דרך הנוף הרגשי שלנו עם הבנה וקבלה רבה יותר. המפתח כאן הוא להיפתח מהלב ולהישאר פתוח לכל מה שמתעורר.

  1. צור מרחב על ידי זיהוי הרגש/ים – ללא שיפוטיות.

קל להיקלע לסיפור הקשור לרגש – למה אנחנו מרגישים אותו, מי אחראי ואיך אפשר היה להימנע ממנו. אמנם יש זמן ומקום לחקירה הזו, אבל זה יכול להיות שימושי להתנתק מתשומת הלב של הרגשות כשאנחנו בלהט שלהם. אנו יכולים לתרגל זאת על ידי הפיכתנו מודעים למה בדיוק עובר דרכנו. במקום לומר לעצמנו, "אני כועס", מה שמוביל לעתים קרובות ל"כי…" אנחנו יכולים במקום זאת פשוט לשים לב למה שיש. כל שעליך לעשות הוא לראות 'כעס', 'אבל', 'עצב', או מה שזה לא יהיה המקרה כאילו מדובר בישות נפרדת. פתוחים לנוכחות האנרגטית הזו בחמלה ובסקרנות, שמים לב אם המוח מתערב בשיפוט. תחזור ללב פתוח.

  1. הרגישו לתוך כל תחושות הגוף שיש.

כאשר אנו נלכדים בתשומת לב לרגשות, אנו יכולים לפתוח את המודעות שלנו לכל הגוף. מה אנחנו שמים לב? היכן אנו חשים בפעילות מוגברת או ירידה? ניתן להבחין אפילו בחוסר תחושה. הרגשה של האופן שבו הרגש מציג את עצמו בגוף יכולה לעזור לנו ליצור איזשהו מרחק בינינו לבין האנרגיה העוברת דרכנו. כאשר אנו מתרגלים ליצור את המרחק הזה, לחזק את המודעות שלנו אליו, אנו מבינים שהרגשות שלנו הם רק התרחשות שניתן לראות בה ממקום שקט ושליו יותר.

  1. להיות מודע לארעיות של מצב זה.

רגשות, מחשבות ותחושות כולם באים והולכים; כזה הוא טבע החיים. כאשר תשומת הלב לרגשות עולה, אנו יכולים להגביר את המודעות שלנו לטבע החולף של החוויה שלנו. דרך הפתיחה הזו לזרימת הרגשות שלנו, אנו נעשים פחות נצרכים מהם. אנו מתחילים לשחרר את אחיזתנו באמונות שאנו מחזיקים בהם. אנו מבינים שאיננו, למעשה, הרגשות שלנו; ודרך ההכרה הזו אנו מוצאים כוח למסע דרך הסערה במפרשינו.

אותות

האות של רגש מתאר את הדרכים האוניברסאליות שבהן הרגש מוצג בפנים ו/או בקול. יכולים להיות גם שינויים אחרים בטון הקול ומחוונים של שפת גוף, אך אלה אינם נכללים כאן מכיוון שהם לרוב מיודעים ונלמדים מבחינה תרבותית בניגוד לאוניברסליים.

המסר הוא מה שהרגש אומר לנו. לתשומת לב לרגשות יש מסר שהוא תגובה לעולם הסובב אותנו.

כַּעַס

בקול, כעס מייצר שאגה אם לא נשלט; כאשר הכעס נשלט, לקול עשוי להיות קצה חד שניתן לגלות אותו. בפנים, האות כולל עיניים בוהקות, גבות מונמכות ושפתיים מצומצמות ומהודקות. כאשר אנשים שומעים או רואים אות כועס, הם בדרך כלל נפגעים רק מתפיסת האות, ועשויים להגיב בפעולות כועסות.

המסר של הכעס הוא "צא לי מהדרך". כעס יכול לשאת מסר שנע בין חוסר שביעות רצון לאיום.

פַּחַד

האותות הנפוצים הם עיניים פקוחות לרווחה, שפתיים מתוחות אופקית ומורמות, נמשכות יחד גבות. ייתכן שתהיה תנועה הרחק מהמטרה. צרחות עשויות ללוות פחד עז. סימני פחד פחותים יכולים לכלול נשימה כבדה, תנוחת ראש מעט לאחור והרחק, ושפתיים מתוחות אופקית בליווי שרירי צוואר מתוחים.

מסר הפחד הוא "עזור לי"; זה יכול לנוע בין גילוי דאגה ברמה נמוכה להעברת פאניקה.

גועל

ישנן שלוש הבעות פנים הקשורות לגועל. הראשון הוא להוציא את הלשון החוצה כאילו האדם מוציא משהו מהפה שלו. השני הוא הרמת השפה העליונה, אך היא רגועה ולא מתוחה, שיכולה להציג חניכיים ושיניים בהתאם לצורת הפה. השלישית היא קמטים באף והרמה של הנחיריים. ביטויים אלה יכולים להתרחש בנפרד או ביחד.

מסר הגועל הוא "תתרחק מזה". זה יכול להראות לאחרים שמטרת הגועל היא להרחיק או שהמטרה היא לא נקייה, מלוכלכת או נתונה מבחינה חברתית/מוסרית.

עֶצֶב

האותות של עצב כוללים הזעף (שפה תחתונה נדחפת מעט למעלה ופינות שפתיים משוכות מעט למטה), הפינות הפנימיות של הגבות משוכות למעלה וביחד במרכז המצח, לחיים מורמות ודמעות. הקול של עצב יכול לכלול יבבות והתרפקות ורעד של הקול.

המסר של עצב הוא "תנחם אותי". הוא מעודד, או מתכוון לעודד, אמפתיה מאחרים.

שמחה

אותות ההנאה כוללים את החיוך של דושן (אותנטי), הפעלת חיוך (פינות שפתיים נמשכות באלכסון למעלה), והפעלה של שרירי העין האורביטאליים המהדקים את העפעף התחתון ויוצרים קמטים סביב פינות העין החיצוניות (במיוחד עם הגיל). ההנאה כוללת גם אותות ווקאליים כמו צליל הקלה (אנחה או נשיפה) וצליל של שעשוע (צחוק או צחקוקים).

המסר של הנאה הוא "זה מרגיש טוב". זה מעודד מעורבות באינטראקציה חברתית.

מצבי רוח

מצבי רוח הם בני דודים ממושכים יותר של רגש שגורמים לנו להרגיש את הרגש הקשור שוב ושוב ללא כל טריגר ברור.

עצבני – נוטה לכעוס, מתגרה בקלות.

חושש – חרד שמשהו רע יקרה, על הקצה.

SOUR – נדחה בדרך כלל.

DYSPHORIC (או הרגשה כחולה) – תחושה מתמשכת של ייאוש או אכזבה.

ELATED – הרגשה טובה מוכללת לאורך זמן.

תכונת אישיות

תכונות אישיות מסוימות קשורות לתשומת לב ספציפית של רגשות.

כַּעַס

אדם עוין לרוב כועס ומוכר לאחרים בתדירות תגובות הכעס לעולם. לעתים קרובות כעס מתרחש עם כל תסכול; הסף לתסכול נמוך. אנשים עוינים עשויים לחוות חרטה לאחר מכן ולהתנצל על כעסם, אך עם זאת להמשיך להגיב בכעס. לפעמים אנשים עוינים מבטאים את הכעס שלהם בצורה מגעיל, תוך שימוש במילים כדי לבזות ולגרום כאב פסיכולוגי לאחרים.

פַּחַד

אדם ביישן או ביישן. טיפוס אישיות זה עשוי להימנע מסיכונים ומצבים לא נוחים. אנשים ביישנים עשויים לתפוס את העולם כמלא במצבים קשים.

גועל

אדם שלעתים קרובות חש סלידה מאחרים עשוי להיות בעל תחושת ערך עצמי מנופחת וסלידה יתר כלפי אחרים. מישהו שנגעל או לא מרוצה מהכל יכול להיות לא נעים להיות בסביבה.

עֶצֶב

אדם קודר שלעתים קרובות מרגיש נמוך עלול לסבול מדיכאון קליני או שפשוט יש לו תחושות תכופות יותר של עצב. אדם זה עשוי להחזיק בפרספקטיבה שהחיים קשים וקשים.

הֲנָאָה

אדם עליז עשוי להיחשב גם כאופטימי. אדם זה רואה את העולם בצורה חיובית וניתן בקלות לגרום לו לצחוק ולהרגיש הנאה.



לקבלת מידע חייגו 052-3838-436 או השאירו פרטים ואתקשר