הגדרה של חמלה עצמית:

הגדרה של חמלה עצמית:

אכפתיות של חמלה כלפי עצמו אינה באמת שונה מחמלה כלפי אחרים. חשוב על איך מרגישת חווית החמלה. ראשית, לחמלה לאחרים עליכם לשים לב שהם סובלים. אם אתה מתעלם מאותו אדם חסר בית ברחוב, אתה לא יכול לחוש חמלה עד כמה החוויה שלו או שלה קשה. שנית, חמלה כוללת תחושת התרגשות מסבלם של אחרים כך שלבך מגיב לכאב שלהם (המילה חמלה פירושה פשוטו כמשמעו "לסבול עם"). כאשר זה קורה, אתה מרגיש חום, אכפתיות, ואת הרצון לעזור לאדם הסובל בדרך כלשהי. הכרת חמלה פירושה גם שאתה מציע הבנה וחסד לאחרים כאשר הם נכשלים או טועים, במקום לשפוט אותם בחומרה. לבסוף, כשאתה מרגיש חמלה לאחר (ולא רחמים בלבד) זה אומר שאתה מבין שסבל, כישלון וחוסר שלמות הם חלק מההוויה האנושית המשותפת. "שם אבל למזל טוב אני הולך."

חמלה עצמית כוללת פעולה באותה דרך כלפי עצמך כשאתה מתקשה, נכשל או מבחין במשהו שאתה לא אוהב בעצמך. במקום להתעלם מהכאב שלך עם מנטליות של "שפה עליונה נוקשה", אתה מפסיק לומר לעצמך "זה ממש קשה ברגע זה", איך אוכל לנחם את עצמי ולטפל ברגע זה?

במקום לשפוט את עצמך ללא רחם ולבקר את עצמך על חסרונות או חסרונות שונים, חמלה עצמית פירושה שאתה חביב ומבין כשאתה מתמודד עם כישלונות אישיים – אחרי הכל, מי אמר שאי פעם היית אמור להיות מושלם?

אתם עשויים לנסות לשנות בדרכים המאפשרות לכם להיות בריאים ומאושרים יותר, אך הדבר נעשה מכיוון שאכפת לכם מעצמכם, לא מכיוון שאתם חסרי ערך או לא מקובלים כמו שאתם. אולי הכי חשוב, חמלה כלפי עצמך פירושה שאתה מכבד ומקבל את האנושיות שלך. לא תמיד הדברים ילכו כמו שאתה רוצה. אתה תיתקל בתסכולים, הפסדים יתרחשו, תבצע טעויות, יתנגש במגבלות שלך, ייפול מהאידיאלים שלך. זהו המצב האנושי, מציאות המשותפת לכולנו. ככל שתפתחו את ליבכם למציאות זו במקום להילחם כל הזמן נגדה, כך תוכלו לחוש חמלה כלפי עצמכם וכלפי חבריכם בניסיון החיים.

חמלה עצמית אינה רחמים עצמיים.

כאשר אנשים חשים רחמים עצמיים, הם שקועים בבעיותיהם שלהם ושוכחים כי לאחרים יש בעיות דומות. הם מתעלמים מהקשרים שלהם עם אחרים, ובמקום זאת מרגישים שהם היחידים בעולם הסובלים. רחמים עצמיים נוטים להדגיש רגשות אגוצנטריים של פרידה מאחרים ולהגזים במידת הסבל האישי. חמלה עצמית, לעומת זאת, מאפשרת לראות את החוויות הקשורות לעצמי ואחרת ללא תחושות בידוד וניתוק אלה. כמו כן, אנשים שמרחמים רחמים עצמיים לעתים קרובות נסחפים ונעטפים בדרמה הרגשית שלהם. הם לא יכולים לחזור ממצבם ולאמץ נקודת מבט מאוזנת או אובייקטיבית יותר. לעומת זאת, על ידי נקודת מבט של אדם רחום כלפי עצמו, "מרחב נפשי" מוגדר להכרה בהקשר האנושי הרחב יותר של חוויה של אדם ולהעמיד את הדברים בפרספקטיבה גדולה יותר. ("כן קשה מאוד מה שעובר עלי כרגע, אבל יש הרבה אנשים אחרים שחווים סבל הרבה יותר גדול. אולי זה לא שווה להתעצבן כל כך …")

חמלה עצמית אינה פינוק עצמי.

גם חמלה עצמית שונה מאוד מפינוק עצמי. אנשים רבים אומרים שהם לא ששים לחמלה מפני שהם חוששים שהם יתנו לעצמם להתחמק מכל דבר. "אני לחוצה היום כדי להיות חביב עם עצמי אני פשוט אראה טלוויזיה כל היום ואוכל ליטר גלידה." עם זאת, זו פינוק עצמי ולא חמלה עצמית. זכור כי חמלה כלפי עצמך פירושה שאתה רוצה להיות מאושר ובריא לטווח הרחוק. במקרים רבים, עצם ההנאה מעשייתך עלולה לפגוע ברווחה (כגון נטילת סמים, אכילת יתר, תפוח אדמה על הספה), בעוד שלתת לעצמך בריאות ואושר מתמשך כרוך לעתים קרובות בכמות מסוימת של מורת רוח (כמו הפסקת עישון, הפסד משקל, פעילות גופנית). לעתים קרובות אנשים קשה מאוד לעצמם כשהם מבחינים במשהו שהם רוצים לשנות מכיוון שהם חושבים שהם יכולים לבייש את עצמם בפעולה – גישת ההלקאה העצמית. עם זאת, לעתים קרובות גישה זו מבטלת את עצמך אם אינך יכול לעמוד בפני אמיתות קשות לגבי עצמך מכיוון שאתה כל כך מפחד לשנוא את עצמך אם כן. לפיכך, חולשות עשויות להישאר ללא הכרה בניסיון לא מודע להימנע מצמצום עצמי. לעומת זאת, הטיפול המהותי לחמלה מספק כוח מניעה רב עוצמה לצמיחה ולשינוי, ובמקביל הוא מספק את הבטיחות הדרושה בכדי לראות את העצמי בבירור ללא חשש מגינוי עצמי.

חמלה עצמית אינה הערכה עצמית.

למרות שחמלה עצמית עשויה להיראות דומה להערכה העצמית, הם שונים במובנים רבים. הערכה עצמית מתייחסת לתחושת הערך העצמי שלנו, לערך הנתפס או כמה אנו אוהבים את עצמנו. אמנם אין ספק כי הערכה עצמית נמוכה היא בעייתית ולעיתים קרובות מובילה לדיכאון וחוסר מוטיבציה, אך ניסיון לקבל הערכה עצמית גבוהה יותר יכול להיות גם בעייתי. בתרבות המערבית המודרנית, ההערכה העצמית מבוססת לעתים קרובות על כמה אנו שונים מאחרים, עד כמה אנו בולטים או מיוחדים. זה לא בסדר להיות ממוצע, עלינו להרגיש מעל הממוצע כדי להרגיש טוב עם עצמנו. המשמעות היא שניסיונות להעלות את ההערכה העצמית עלולים לגרום להתנהגות נרקיסיסטית, שקועה בעצמה, או לגרום לנו להניח אחרים כדי להרגיש טוב יותר עם עצמנו. אנו נוטים גם לכעוס ואגרסיבי כלפי מי שאמר או עשה כל דבר שעלול לגרום לנו להרגיש רע עם עצמנו. הצורך בהערכה עצמית גבוהה עשוי לעודד אותנו להתעלם, לעוות או להסתיר חסרונות אישיים כך שלא נוכל לראות את עצמנו בצורה ברורה ומדויקת. לבסוף, ההערכה העצמית שלנו מותנית לעתים קרובות בהצלחה או בכישלוננו האחרון, כלומר ההערכה העצמית שלנו משתנה בהתאם לנסיבות המשתנות ללא הרף.

בניגוד להערכה העצמית, חמלה עצמית אינה מבוססת על הערכות עצמית. אנשים חשים חמלה כלפי עצמם מכיוון שלכל בני האדם מגיע חמלה והבנה, לא מכיוון שהם בעלי מערכת מסוימת של תכונות (יפות, חכמות, מוכשרות, וכן הלאה). פירוש הדבר שעם חמלה עצמית אתה לא צריך להרגיש טוב יותר מאחרים כדי להרגיש טוב עם עצמך. חמלה עצמית מאפשרת גם בהירות עצמית רבה יותר, מכיוון שניתן להכיר בכישלונות אישיים בטוב לב ואינם צריכים להסתיר. יתר על כן, חמלה עצמית אינה תלויה בנסיבות חיצוניות, היא זמינה תמיד – במיוחד כשאת נופלת על הפנים! מחקרים מראים כי בהשוואה להערכה העצמית, חמלה עצמית קשורה לחוסן רגשי גדול יותר, מושגים עצמיים מדויקים יותר, התנהגות זוגית יותר אכפתית, כמו גם פחות נרקיסיזם וכעס תגובתי.



לקבלת מידע חייגו 052-3838-436 או השאירו פרטים ואתקשר